In een tijd waarin dieven niet graag besmet worden met Corona en ook het “thuiswerken” hebben ontdekt, zien we een enorme toename van online hulpvraagfraude. Over heel 2019 waren er 2.663 meldingen met 1 miljoen schade. In april en mei waren er al ca. 3.000 slachtoffers die bij elkaar meer dan 1 miljoen euro kwijtraakten. Omdat mensen zelf het geld overmaken krijgen ze het geld niet terug van hun bank. Met de volgende vier tips voorkom je dat je hier het slachtoffer van wordt. 

 

AC28C903 17EE 4C17 9DA3 AE63908637DF

 

1) Altijd bellen voordat je iemand helpt
Criminelen doen zich vaak voor als een familielid of vriend in nood met bijvoorbeeld autopech of een probleem in het buitenland als ze op social media hebben gezien dat die persoon op vakantie is. Ze hacken soms een whatsapp account. Als ze je account overnemen kunnen ze geen oude berichten lezen maar ze zien wel met wie je contact heb in groepsgesprekken. Zo kunnen ze zich bij veel mensen voor jou uitgeven en verspreidt deze hulpfraude zich als een olievlek (zie ook bovenstaand filmpje). 

Dit voorkom je door verificatiecodes nooit door te sturen (om zogenaamd je mobiele nummer te verifieren), je voicemail te beveiligen met een code en in de instellingen van Whatsapp bij Account te kiezen voor “Verificatie in twee stappen”. Bij het installeren van Whatsapp op een ander toestel heb je naast de verificatiecode uit het sms bericht ook de door jou ingestelde PIN code nodig.

1B9D2384 A377 4D71 8577 4F0DC983BE66Tevens is de menukeuze Beveiliging boven de "Verificatie in twee stappen"een aanrader. Als je daar “Toon beveiligingsmeldingen” aanzet krijg je een seintje als een contactpersoon whatsapp op een nieuw toestel installeert. Als je snel daarna een hulpvraag krijgt dan ben je alvast gewaarschuwd.

Ook maken ze soms een nep account met een foto die ze van je social media afhalen. Je moet oppassen als iemand je een nieuw telefoonnummer doorgeeft. Dit gebeurt dan vaak met een smoes dat hun telefoon is gestolen. Na een tijdje krijg je dan wat berichten en een link om geld over te maken. Om het extra overtuigend over te laten komen bellen ze dan soms via whatsapp en breken dan af voordat er opgenomen kan worden. Komt zo’n verzoek onverwacht of moet het snel laat ze dan altijd naar jou bellen. Zo check je eenvoudig van wie dat verzoek echt komt. 

2) Negeer onverwachte SMS berichten met linkjes
Pas vooral op bij SMS berichten die zogenaamd verzonden zijn door Apple of je bank. Voor boetes of belastingbetalingen en teruggaven worden ook geen linkjes verzonden. Een ander recent voorbeeld is een SMS berichten van DigiD "Uw digitale sleutel voor toegang tot DigiD is nog niet geactiveerd. Activeer je digitale sleutel voor ...." Een link brengt je naar een nagemaakte DigiD site met links naar nagemaakte inlogpagina's van 10 banken (zie afbeelding). De oplichters willen op deze manier zoveel mogelijk gegevens buit maken voor hun kwalijke praktijken. Klik daarom nooit op links die je niet verwacht. Gebruik bij voorkeur de app van dat bedrijf of ga zelf naar hun website. 

2CB1A659 39F4 456E BBA2 DDD3236E3526


3) Neem zelf contact op met een bedrijf
Ook worden mensen vaak in een telefoongesprek bang gemaakt om ze zo over te halen om iets te installeren op de computer of een QR code met hun bank app te scannen waarmee die bij een bepaalde bank jouw bankapp op zijn toestel kon registreren om zo snel veel geld weg te boeken. Het komt zelfs voor dat het lijkt of men belt vanaf een officieel telefoonnummer van dat bedrijf. Bedenk dat bedrijven nooit ongevraagd individuen op gaan bellen om iets te installeren of je geld in veiligheid te brengen. Als er iets bijzonders is vraag dan de naam van de persoon die jou belt en neem daarna zelf contact op met dat bedrijf en vraag naar die persoon. 

4) Betaal via mobiel bankieren app
Iemand biedt op marktplaats snel je vraagprijs en vraagt je om even je identiteit te verifiëren via een link waarmee je zogenaamd 1 eurocent betaalt. De link leidt echter naar een nagemaakte bankwebsite waar je enkele codes moet berekenen. Daarmee slaat de oplichter zijn slag. Deze fraude voorkom je heel eenvoudig door altijd alleen binnen je bankieren app te betalen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning. Sowieso is het een goed idee om zoveel mogelijk je bankzaken via een mobiel bankieren app te doen.